duminică, 1 noiembrie 2009

Prima intalnire MuviClab - Pisica Alba, Pisica Neagra (1998)







Cum spune si titlul post-ului, aseara, la prima intalnire MuviClab, am vizionat „Pisica Alba, Pisica Neagra”, regizat de Emir Kusturica.

La sfarsit, ascultand coloana sonora (Nele Karajlic), am dezbatut putin mesajul si am (re)descoperit simbolurile din „Pisica Alba, Pisica Neagra”.

Asadar,  am adunat pentru voi, cei care nu ati fost prezenti (dar v-ati fi dorit), cateva pareri ale persoanelor care mi-au facut placerea de a ne fi invitati.

Radu: „sincer, mi se pare o comedie spumoasa, dar, in acelasi timp, foarte incarcata simbolistic; cea mai pregnanta incarcatura de acest fel mi se pare a o avea scena urmaririi miresei prin padure” - dupa care au urmat cateva explicatii cu privire la importanta trunchiului de copac si de incarcatura calorica a acestuia, pe care, dupa un pahar de vin, personal, nu mi le amintesc :D, dar cautati pe wikipedia.

Bianca: „in Europa sunt 3 milioane de rromi, din care 2,5 milioane sunt in Romania” - nu am verificat informatia, dar mi se pare ca, daca ar fi adevarat, ea spune ceva...

Ioana: „cel mai mult m-a impresionat cum filmul infatiseaza relatia dintre bunici si nepoti; pe de alta parte, Matko imi pare a fi un tata egoist”

Stani: „unul dintre mesajele filmului pe care il consider important este acela conform caruia ceea ce unele generatii aduna sau pun de-o parte, generatiile urmatoare lor risipesc...”

Bianca: „cel mai mare plus pe care il acord filmului este gestul bunicului (Zarije) de la final, mi se pare un gest firesc, natural, strict raportat la viata reala, de inteles si de apreciat”

...si cand Radu a zis asta, era sa plang: „filmul in ansamblu transmite un mesaj important: cu totii gresim, cu totii facem excese, dar cu totii si iubim...”

Eu am invatat un lucru foarte important: tiganii sunt tigani, cu defecte si calitati, la fel ca toti oamenii. Ei pot fi de condamnat, dar pot fi in acelasi timp de admirat, la fel ca toti oamenii. Pot fi de condamnat, pentru ca modernizeaza doar selectiv aspectele din viata lor sociala si de familie. Pot fi de admirat pentru ca isi pastreaza traditiile in primul rand.  Pot fi de admirat, pentru ca simtul lor antreprenorial poate fi foarte inventiv si original, dar pot fi de condamnat pentru ca majoritatea tentati si inclinati spre activitati criminale. Pot fi de condamnat pentru ca exista inca multi care nu se pot adapta lumii exterioare comunitatii lor, dar pot fi de admirat cei care au reusit sau incearca sa impace traditia comunitatii lor cu normele sociale generale. Nu sunt critic de film, dar mie „Pisica Alba, Pisica Neagra” asta mi-a transmis. :D

Daca ati vazut filmul si v-a placut la fel de mult ca noua, va invit sa postati commenturi si sa ne spuneti in ce fel va impresionat.

Voi reveni cu cateva poze si cu o provocare pentru sambata viitoare.

Raluca


                                                                                                           by

2 comentarii:

  1. Simbolistica din Pisica alba, pisica neagra nu este neaparat intentionata pe cat circumstantiala. Motive cu o incarcatura simbolica le gasim in virtutea experientei noastre si privite diferit din punct de vedere relational. Un lucru ce nu s-a spus despre familiile tiganesti din Surduk, satuc tiganesc pe malul sarbesc al Dunarii, este simplitatea traiului; fara grija unui job, fara grija ca un vecin se plange ca lautari din curte canta prea tare si vor chema politia. E un sat cu oameni simpli in care exista cei batrani care in urma anilor s-au imbogatit si creeaza ceva pentru cei ce vin in urma lor, cat si recent imbogatiti, perfect ilustrat de Dadan care e un ipocrit, escroc, mincinos care stie sa profite de cei mai saraci cu duhul cum e Matko si sa isi traga bogatia de pe pielea acestora. Simplitatea inteligentei rurale e si cauza comediei simple, comediei situationale care exploateaza anumite elemente comune spatiului sud-est european si le transforma in subiecte de ras. Scena din spital fiind cea mai elocventa in acest sens, aceasta exploatand un stereotip inradacinat in memoria colectiva a fodtului spatiu de influenta a statelor comuniste. Pentru mine 'Crna macko, beli macor' este cel mai bun exemplu de spatiu paralel cu cel pe care il locuim, spatiu in care ne-am putea vedea dar in acelasi timp nu ne putem permite un asemena lucru deoarece mentalitatea spatiului din care am provenit ne va face sa vedem satucul Surduk ca pe un loc murdar, intesat de smecheri si oameni care nu au nici un viitor cinstit.

    RăspundețiȘtergere
  2. http://www.pecica.eu/stiri-pecica/muviclab-la-asociatia-people

    RăspundețiȘtergere